آیین رونمایی از چاپ فاکسیمیلۀ «مصحف مشهد رضوی»

کامل‌ترین دستنویس قرآنی به خط حجازی از سدۀ نخست هجری

روز پنجشنبه 25 آبان 1402، آیین رونمایی از نسخه چاپ شده از «مصحف مشهد رضوی» با حضور نمایندگان آیات عظام از قم، تهران و مشهد، مسئولان فرهنگی، و اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه، در محل تالار قدس کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی برگزار شد.

در این مراسم که حجة الاسلام والمسلمین شهرستانی نماینده تام الاختیار آیت الله العظمی سیستانی و حجة الاسلام والمسلمین مروی، تولیت آستان قدس رضوی حضور داشتند، آقای مرتضی کریمی‌نیا، پژوهشگر این اثر اظهار کرد: اصل این مصحف تنها نسخه به خط حجازی متعلق به قرن اول هجری است که در ایران نگهداری می‌شود و البته کامل‌ترین نسخه حجازی در سراسر جهان به حساب می‌آید. این اثر کهن تاریخی که با 252 برگ در دو نسخۀ مجزا به شماره‌های ۱۸ و ۴۱۱۶ در کتابخانۀ آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود، که بیش از 95 درصد متن قرآن در آن باقی مانده است. لذا این اثر سندی مهم برای محققان جهان اسلام در شناخت میراث کهن قرآنی، و نیز ابزاری در دفاع از وثاقت تاریخی متن قرآن به شمار می‌آید.

وی در ادامه با تقدیر از پشتیبانی‌های حجة الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی در تحقیق و پژوهش این اثر مهم، افزود: طی پژوهش‌هایی که در سال های اخیر انجام شده بود اهمیت و ارزش و اعتبار این نسخه را شناختم و با ایشان درمیان گذاشتم؛ و از سال 13۹۵ طی توافقی میان آستان قدس رضوی و موسسه آل البیت (علیهم السلام) کار تحقیق علمی و تاریخی متن این اثر آغاز شد، و دو سال گذشته نیز صرف تصویربرداری، طراحی، چاپ نفیس، جلدسازی و صحافی آن گردید که امروز رونمایی شد و اصل نسخه هم معرفی گردید.

در این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین سید جلال حسینی مدیر کتابخانه آستان قدس رضوی راجع به اهمیت و اعتبار و جایگاه کتابخانه آستان قدس رضوی در طول تاریخ و مجموعه وقفیاتی که از حدود ۱۱۰۰ سال پیش تا به امروز داشته است صحبت کرد و گفت: به مناسبت این رویداد، حدود ۲۰۰۰ منبع نسخه خطی را به صورت آنلاین در سایت کتابخانه آستان قدس قرار خواهیم داد.

سپس حجة الاسلام والمسلمین مهدوی راد بر اهمیت پژوهش در خصوص دقایق و ریزه کاری هایی که در اسناد باقی مانده از قرون نخست از متن و حواشی قرآن باقی مانده تاکید کرد و انتشار این آثار را دلالت یا پژوهش اسنادی برای اثبات و تثبیت متن قرآنی در برابر شبهات غربی‌ها تلقی کرد.

در ادامه، تولیت آستان قدس رضوی در سخنانی اهتمام به امر ثقلین و ارتباط قرآن و عترت را مورد تاکید قرار داد و از تلاش‌های فراوان در پژوهش و معرفی «مصحف مشهد رضوی» تقدیر کرد و آن را نمونه‌ای از توجه به قرآن پژوهی دانست.

حجت الاسلام والمسلمین مروی یادآور شد: ناروایی‌های امروز جهان ناشی از فاصله گرفتن و کنار گذاشتن قرآن و عترت است و از این روست که می‌بینیم دنیا گرفتار انسان ستیزی چند میلیون صهیونیست شده که بیش از یک میلیارد مسلمان را دچار مصائب فراوان کرده‌اند.

تولیت آستان قدس رضوی در پایان توجه به ارزش‌های توحیدی، اولویت دادن به امور فرهنگی و معنوی، توجه به کرامت انسانی و همچنین مبارزه با ظلم و استکبار و عنایت به مفهوم مقاومت اسلامی را بسیار حائز اهمیت دانست.

در پایان این مراسم، از دو نسخۀ فاکسیمیله از «مصحف مشهد رضوی» که توسط خادمان آستان امام رضا علیه السلام به جایگاه حمل شد، همراه با پخش نوای قرآنی، رونمایی و معرفی به عمل آمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *